Blik op de betekeniseconomie

Betekenisvol ondernemen. Van ‘profit’ naar ‘benefit’. Dat is de omslag die Kees Klomp ziet. Een  manier van ondernemen die niet alleen goed is voor de kleine groep aandeelhouders. Waarde creëren, ook op sociaal en ecologisch gebied. Die aanpak sluit aan bij de circulaire economie. Op zijn boekpresentatie in Middelburg zette Klomp zijn ideeën helder uiteen.

,,Sommige ondernemers zijn al lang mee bezig met een betekenisvolle aanpak”, vertelt Klomp. ,,’We bake brownies to hire people’, is de slogan van Greyston Bakery in New York.  In 1982 als ambachtelijke bakkerij opgericht door Roshi Bernie Glassman. Hij creëerde zo een bron van inkomsten voor de zen-gemeenschap waar hij deel van uitmaakte. Toen Greyston huisbakker werd van Ben & Jerry’s kon de zaak snel groeien en nam men dak- en thuislozen in dienst. Zonder naar hun antecedenten te vragen. Daarnaast biedt men werknemers een intensief ontwikkelingsprogramma, gebaseerd op hun persoonlijke wensen. Dat wordt betaald uit de winst. Die gaat naar de Greyston Foundation die verder onder andere kinderopvang, huisvesting, gezondheidszorg, en allerlei cursussen biedt aan mensen met lage inkomens in de gemeenschap van Yonkers, de wijk waar de bakkerij staat. Daarmee heeft de Greyston Bakery een nieuw economisch adagium gecreëerd. De betekeniseconomie.”

Klomp trekt de lijn door naar een onderneming als ‘Plastic Bank’ van David Katz, een Canadees bedrijf dat onder andere in Colombia en Peru plastic inzamelt. Bewoners die plastic inleveren, krijgen daar punten voor waarmee ze producten kunnen kopen. Ook noemt hij het project ‘ The Ocean Cleanup’ van Bojan Slat die een onderneming opzette om een installatie te ontwikkelen waarmee plastic uit de zee kan worden verzameld en verwijderd. Wat doe je met dat soort ideeën als je in Zeeland onderneemt?

Initiatief is voorwaarde voor ontwikkeling

Een goed ontwerp maken bijvoorbeeld. Vijf jaar geleden deed ontwerper Rinke van Remortel uit Goes mee aan een wedstrijd om een waterfles te ontwerpen. “Mijn doel was nooit rijk worden met dit idee. Ik zag twee opties: niet meedoen en een mooie kans aan me voorbij laten gaan of wel meedoen en zien waar het schip strandt.” Zijn ontwerp won. De ‘Dopper’ is een hip, rank, vrolijk gekleurd drinkflesje met schroefdop en – meest kenmerkend – een witte bovenkant, die omgekeerd een bekertje vormt. Met dit bekertje zet Van Remortel kraanwater letterlijk op een voetstuk. Want het flesje is niet alleen lekvrij en goed schoon te maken, het is ook een antwoord op het onnodige gebruik van duur bronwater en plastic wegwerpflesjes. Van Remortel : “Het is een mooi product, maar de boodschap erachter is ook goed. Kraanwater promoten en de berg plastic terugdringen. Dopper heeft het flesje prima neergezet. De filosofie erachter, plasticverspilling tegengaan met een duurzame fles, heeft het tot een succes gemaakt. Zonder die gedachte had ik ook niet meegedaan aan de wedstrijd.”  Dopper is ook de naam van het bedrijf dat de wedstrijd uitschreef. Van Remortel  adviseert het bedrijf nog steeds, maar heeft ook een eigen – duurzame – ontwerppraktijk.

Een andere Zeeuw die een eind op weg is naar betekenisvol ondernemen is Peter Gruys, eigenaar van drogisterij/kruiderij Rode Pilaren, met vestigingen in Middelburg, Goes, Vlissingen en Bergen op Zoom. ,,Ik wilde een drogisterij die zich onderscheidde. Geen franchise, niet met de massa mee, gezond, fair trade. Kennis is waar het voor mij om draait. Ik propageer een gezonde leefstijl. Mensen verleiden tot nadenken waarmee ze bezig zijn. De  verkoop van producten is onderdeel van die aanpak. Mijn werknemers hebben vaak een eigen gezondheidspraktijk ernaast. Dat stimuleer ik ook. We organiseren lezingen. En op onze website – we verkopen ook online – vinden mensen veel informatie”.

Er is in Zeeland nog een wereld te winnen. Dat blijkt ook uit de discussie met het publiek. Bewustwording is voorwaarde voor ontwikkeling. Vragen naar de herkomst van producten. Naar hoe ze zijn gemaakt. Maar wie dat doet vindt niet eenvoudig de weg in een oerwoud van informatie en keurmerken. Ook regelgeving is vaak nog afgestemd op de oude economie. Zowel aan de kant van wat niet mag, als wat moet. Anja de Groene: ,,Als de overheid plastic tasjes verbiedt heeft dat een groot effect”. En zo zijn er nog tal van maatregelen te bedenken.  Kortom werk aan de winkel!

 

Nico Out

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

X

Pin It on Pinterest

X